گروه سیاسی: جدیدترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت

مفاد و موضوعات این گزارش 4 صفحه‌ای که تقریبا همان چیزی است که در گزارش پیشین محمد البرادعی در 25 شهریور ماه گذشته منتشر شد، مورد اشاره قرار گرفته است. 

گزارش مذکور که فارس به بخش‌هایی از آن اشاره کرده، یک‌بار دیگر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد تأیید قرار داده و بر نبود انحراف در این برنامه تأکید کرده است.

همچنین به گزارش مهر، البرادعی در این گزارش تصریح کرده که هیچ نشانه‌ای از فعالیت بازفراوری اورانیوم در ایران دیده نشده است و این در حالی است که اتهام بازفراوری اورانیوم یکی از بهانه‌های صادرکنندگان قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران بوده است.

البرادعی در این گزارش با بیان اینکه ایران امکان دسترسی به همه مواد هسته‌ای گزارش‌شده خود را برای آژانس فراهم کرد همانند گزارش قبلی خود باز هم موضوع مطالعات ادعایی غرب را پیش کشیده و ادعاهای ساختگی غرب را دستمایه ابراز نگرانی عمیق از برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است.

ادعای البرادعی در حالی تکرار می‌شود که وی تحت فشار آمریکا حتی اجازه نداشته اصل اسناد ادعایی که آمریکا مدعی آن بوده است را به ایران نشان دهد و با وجود این، مقام‌های ایرانی با دیدن تصویر این مدارک جعلی، 117 صفحه پاسخ در رد آن ارائه کرده‌اند.

وی 2 روز قبل در دوبی، ضمن اشاره تلویحی به سیاسی بودن موضوع هسته‌ای ایران، آژانس را از حل این موضوع ناتوان دانسته بود و مدعی شده بود که تنها راه‌حل این مسئله گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکاست.

عمل به وظیفه حقوقی

با توجه به همین مسئله، روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه از مدیرکل آژانس خواست به وظیفه سازمانی و حقوقی خود عمل کند و تحت‌تأثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد.

حسن قشقاوی که به نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها رفته بود، در غرفه ایسنا با اشاره به گزارش جدید محمد البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: انتظار ما همواره این بوده است که ایشان به وظیفه  خود عمل کند و اصولا فلسفه وجودی سازمان‌های بین‌المللی، پیگیری‌های حقوقی و سازمانی است و مهم این است که انحرافی از قواعد حقوقی آنها صورت نپذیرد.

قرار است پس از ارائه گزارش البرادعی، موضوع هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام که از 7 آذرماه در وین آغاز می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین به گزارش ایسنا، ‌کمیته همکاری‌های فنی شورای حکام آژانس، جمعه آینده نشست فوق‌العاده‌ای را به‌منظور بررسی محتوای گزارش البرادعی برگزار خواهد کرد.

کد خبر 68850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز